|
Den usminkede historien bak brannspilletFortalt av en som var til stede. Det var en gang, i et bofelleskap i Bergen. Det var en stille natt, og de to nattevaktene som var på jobb hadde litt tid å slå i hjel Vel, sånn startet egentlig historien bak det hele. Etter å ha jobbet en del rolige netter, og spilt amerikaner og stigespill, trengte to overtrøtte og kreative nattevakter litt nye utfordringer. Slik gikk de i gang med å teste ut ideer til nye brettspill. Innimellom øktene dukket det opp mer eller mindre geniale konsept for brettspill. Eksempelvis et spill om invertert tid, et spill om genetisk gambling, og sist men ikke minst et fotballspill. Det siste spillet følte våre to venner kanskje kunne være verdt å jobbe litt med, siden det var det eneste spillet de på en måte følte kunne ha noen underholdningsverdi, bortsett fra hos de ekstremt overtrøtte, eller hos andre heller smale grupper av befolkningen. De konstruerte et imaginært bedriftslag fra arbeidsplassen sin, og moret seg stort med å gi de ulike forskjellige fotballtekniske vurderinger, så gjorde de like godt det samme med sportsklubben Brann. Spillebrettet ble skissert opp, og brikkene til stigespillet, ludoen, samt en del dambrikker og annet smårusk fungerte som spillere. Ideen om dueller som en kombinasjon av terningkast og individuelle kvaliteter ble satt i system, og så var det bare å gå i gang å spille da Klikk her for å se Tidlig spillebrett. Etter mang en nattetime med utprøving av ulike "spillebrett" og et mer og mer klargjort reglement, gikk våre bolde nattevakter i et innfall av akutt søvnmangel og inspirasjon, til det steget å bestille et antall spillebrikker fra England, slik at begge lag hadde like mange like brikker. Spillerkortene ble sydd sammen med tilfeldige bilder, og laget i microsoft word. Og spillebrettet ble møysommelig programert i Microsoft Paint Et ferdig spill var skapt. Med seks tettskrevne sider med regler og unntak. Formulert med den velkjente treffsikkerheten og språkbeherskelsen til to menn i komalignende søvnløshet. Så fornøyde med seg selv, og et fantastisk fotballspill, kontaktet våre venner nå spillprodusenten Damm. Her var det rikdom, ære og berømmelse på gang, tenkte de, og tok kjekt en telefon. En, telefon som underlig nok endte i blankt avslag. De fikk knapt presentert seg, før den lett krakilske damen i den andre enden klasket på røret. Halvveis knust av motgang og fysisk slapphet, og stilt ovenfor den rådende kynisismen i underholdningsbransjen, rettet nattens helter ryggen. -Vil ikke Damm, så gjør vi det selv! Så de trykket ut et opplag på 10 laminerte spillebrett på nærmeste allkopisjappe. Fikk sendt noen flere brikker fra England. Pakket det hele sammen i ubrukte pizzaesker de hadde fått gratis fra Dolly Dimples, av den enkle grunn at det ikke var en knapp på kassa-apparatet der som viste hva en eske kostet, og gav ut et førsteopplag av spillet til venner og familie. Da var den julen reddet, og julefreden senket seg over de tusen hjem. Tidlige spillekort, med våre to helter: Dette var starten på firmaet Spilte sjanser Ans. Og den første virkelige testen på spillet. Det har gått to år. Bedriftslaget ble fort byttet ut, i likhet med de aller fleste brannspillerene fra den tiden. Flere tester har funnet sted. Spillet har vel vært erklært ferdig omtrent 30 ganger på veien. De har skaffet seg bedre tegneprogram, men sliter fremdeles med søvnproblemer. For de neste to årene i historien om utviklingen av brannspillet var ikke akkurat mindre turbulente enn oppstarten. Så nå venter vi i spenning på lanseringen av et spill om invertert tid, og om genetisk gambling. God natt Takk til:
Våre ivrigste klistremerkeklistrere: For innspill og utspill: Ellers takk til sportsklubben Brann, gjengen på Allkopi, gutta på teknikerkroa og alle spilltesterene våre. Uten deres hjelp ville aldri Brannspillet vært en realitet i dag. |