Header Brannspillet
*  Hovedside
*  Om spillet
*  Bildeguide
*  FAQ
*  Spillerkort
*  Kjøp
*  Turnering
*  Kontakt
*  Historien
 
Toro
nitten63.no
Sist oppdatert
24.06.09
 

Regler

Hver spiller (spillebrikke) har sine egenskaper angitt på et eget fotballkort. Disse egenskapene sammen med taktiske valg fra deg som trener, og litt flaks (terningkast) avgjør spillets gang. Vanlig fotballkamptid, 2 x 45 minutter, fungerer fint, men dere står naturligvis fritt til å avtale en annen lengde på kampen. For å begrense krangling og uvennskap anbefaler vi uansett at dere blir enige på forhånd.


Oppstilling spillere

Velg ut de 11 spillerne du vil begynne kampen med og plasser disse spillerne på de 11 oransje feltene på egen banehalvdel, med keeperen (han med grønn drakt) nærmest deg selv. De resterende spillerne på laget ditt er innbyttere. Legg ballen på feltet, med den hvite prikken, midt på banen

Komme i gang

Trill terning om hvem som skal begynne. Den som får høyest terningkast flytter frem en av spissene (de to spillerne som står nærmest ballen) for å starte kampen. Spillerne kaster terning etter tur. Øynene på terningen blir poeng som kan brukes til å flytte spillere og til å passe ballen.


Flytte spiller Flytte spiller
Spillere må flyttes langs linjene på brettet. Det koster ett terningøye, eller poeng, å flytte en spiller til et ledig nabofelt.
Se bildeeksempel

Hoppe over spillere Dersom det i en rett linje er et ledig felt bak et opptatt felt kan du hoppe til det ledige feltet. Dette koster også et poeng. Du kan hoppe over både egne spillere og motstanderens spillere.
Se bildeeksempel

Kortpasning Kortpasning
Kortpasning er å sende ballen til nabofeltet. Kortpasning:

- Er gratis til en medspiller.
- Koster ett poeng til et tomt felt.
- Koster ett poeng til en motspiller.
Se bildeeksempel

Føring Føring
Føring er når en spiller tar med seg ballen et felt fram. Føring koster to poeng.
Se bildeeksempel

Eksempel:

Eksempel 1 Hvit triller en treer på terningen:

1. Kortpasning (gratis)
Sender en pasning til en medspiller på nabofeltet
(3 poeng igjen)

2. Føring (-2 poeng)
Spilleren tar med seg ballen et felt fram
(1 poeng igjen)

3. Flytte spiller (-1 poeng)
Hopper med en spiller over motstanderen for å komme i posisjon
(0 poeng igjen)

4. Kortpasning (gratis)
Sender en pasning til spilleren som har hoppet i posisjon
(0 poeng igjen)
Se bildeeksempel 1
Se bildeeksempel 2



Poeng Poeng = Kort + Terning
Utfallet av skudd, redninger, utspill og taklinger, avgjøres av terningkast og den aktuelle karakteren som er angitt på spillerkortet.
For å finne antall trekk du har til disposisjon, plusser du terningkastet ditt og den aktuelle karakteren til spilleren.

Skudd Skudd / Mål
En spiller scorer ved å skyte ballen i mål. Når han skyter, legger du skuddkarakteren til poengsummen hans og trekker fra to poeng for hver strek mot mål. Utespillere blokkerer ikke skudd. Blir det mål, stiller lagene opp på nytt. Laget som ikke fikk mål starter med ballen midt på banen.
Se bildeeksempel (1)
Se bildeeksempel (2)

Redning Redning
Dersom du slår en sekser, eller keeperen får samme eller høyere poengsum enn den som skyter, redder han skuddet. Keeperens poengsum er terningkastet pluss redningskarakteren. Dette gjelder når keeper står på "keeperfeltet". Står han på et annet felt kan han ikke redde.
Se bildeeksempel

Utspill Utspill
Redder keeperen, blir det utspill fra mål. Trill da terning og pluss terningkastet med keeperens utspillskarakter. Utspill koster ett poeng per strek fram til du når ønsket medspiller. Ballen kan spilles over spillere. Resterende poeng brukes som ellers i spillet.
Se bildeeksempel

Eksempel:

Eksempel 2 Hvit triller en treer på terningen:

1. Kortpasning (gratis)
Sender en pasning til en bedre plassert spiller
(3 poeng igjen)

2. Skudd (+7 poeng)
Legger til skuddkarakteren til spilleren som skyter som i dette tilfellet er sju.
(10 poeng igjen)

Trekker fra to for den ene streken til mål.
(8 poeng igjen)

3. Redning?
Hvis motstanderens keeper har fire i redningskarakter må han trille fire, eller mer for å redde.



Takling Takling
For å vinne ballen må du sende en spiller i takling. Da flytter du spilleren til feltet hvor motstanderen står med ballen

En spiller kan også ta med seg ballen inn i en takling (føring)

Hoppe i takling

Sender du en spiller i takling blir det duell når du har gjort ferdig de resterende trekkene dine. For å avgjøre dueller triller dere hver deres terning og plusser terningkastet sammen med taklingstyrken til spillerne i duell. Den som får høyest poengsum vinner duellen og får trille neste gang.
Får dere lik poengsum, blir det ny duell.

Se bildeeksempel (1)
Se bildeeksempel (2)

Ny takling Spillerne kan bli stående på "duellfeltet"etter duellen.
Det blir ny duell dersom ballen blir liggende igjen på eller kommer tilbake til feltet der de to spillerne fremdeles står
(Det er gratis å sende en kortpasning til et felt der det står både en medspiller og en motspiller, siden medspilleren er den du normalt sett vil passe ballen til).

Stygg takling Stygg takling
Om du flytter en spiller til et felt hvor det står en annen spiller som ikke har ballen, får spilleren du flyttet rødt kort fordi dette er angrep på mannen og ikke på ballen.

Rødt kort fører til at spilleren blir utvist, og du må spille resten av kampen med en spiller mindre på banen.


Dette er alle reglene du trenger for å komme i gang. Fortsett for mer moro og flere regler.




Frispark Frispark, straffe, gult kort og rødt kort
Takler spilleren din for hardt, kan du risikere at motstanderen får frispark eller straffe, og spilleren din kan få gult eller rødt kort. To gule kort gir rødt kort.
Dersom du "vinner" en duell med:
5 poeng får motstanderen frispark.
6 poeng får motstanderen frispark og den involverte spilleren din gult kort.
7 poeng får motstanderen frispark og den involverte spilleren din får rødt kort og blir utvist.
8 poeng eller mer filmer motstanderens spiller, (for så dårlig kan man da umulig å være...) og får gult kort, mens spilleren din får frispark.

Frispark: Trill terning. Terningkastet plusset med frisparkkarakteren til spilleren som har blitt tildelt frisparket gir antall poeng du har til disposisjon.

Straffe: Frispark innenfor sekstenmeteren er straffe. Spilleren som blir stygt taklet tar straffen.

-Flytt andre utespillere innenfor sekstenmeterfeltet til nærmeste felt utenfor.
-Legg ballen på den hvite prikken nærmest mål. Denne markerer straffefeltet.
-Legg sammen terningkastet og straffekarakteren
-Trekk så fra to for den ene streken fram til mål.

Dersom motstanderens keeper får en sekser, eller får samme eller høyere poengsum enn den som skyter, redder han skuddet.


Innbytte Innbytte / skade
Hvert av lagene kan i løpet av en kamp benytte seg av tre innbytter, inkludert keeperbytte.
Skader oppstår når du triller en ener i en duell. For å finne ut hvor alvorlig skaden er, triller du terningen en gang til. Får du en ener da også, er spilleren så skadet at han må byttes ut med en gang.
Andre taktiske spillerbytter må skje i dødballsituasjoner.
(Frispark, straffe, corner, utspill og avspark)

Offside
Offsideregelen er strengere i dette spillet, enn i vanlig fotball.

Offside Det blir offside når du spiller ballen framover på banen, og du har en eller flere spillere stående nærmere motspillerens mållinje enn motstanderens utespillere.

Ikke Offside Det blir ikke offside når en spiller kommer på løp bakfra.
Med løp menes at spilleren flyttes frem over "offsidelinja" i trekket før ballen spilles. Offsidelinja er en tenkt linje på tvers av banen (markert med stiplet rødt på illustrasjonen) hvor motspilleren sin/sine bakerste spiller/spillere står

Det blir frispark etter offside. Det tas fra feltet nærmest der spilleren krysset offsidelinja.
Ved frispark etter offside (og kun etter offside), kan du flytte hvilken som helst av dine spillere til dette feltet for å ta frisparket. Om du allerede har en spiller på dette feltet kan du bytte (rokere) denne spilleren med den spilleren du måtte ønske.

Innlegg
Fra feltet i hjørnet på motstanderens banehalvdel (og kun dette feltet) kan en spiller slå innlegg til en medspiller foran mål som header ballen mot mål. Som vist i eksempelet nedenfor:
Innlegg 1. Legg sammen de resterende poengene med spiller X sin innleggskarakter.
2. Og legg et gratis innlegg til medspilleren i feltet, spiller Y.
3. Legg så til Y sin headekarakter og trekk fra to poeng for hver linje til mål.

Corner
Får motstanderens keeper samme poengsum som den som forsøker å score mål, blir det corner. Spilleren som prøvde å score mål, flytter ut til et av hjørnefeltene, og tar corneren. Corner regnes sammen på samme måte som innlegg.

Langpasning
Langpasninger kan spilles i lufta til det tilsvarende punktet på motsatt banehalvdel speilet om midtpunktet. En langpasning koster 2 poeng når ballen sendes til en medspiller, og 3 poeng når den sendes til en motspiller, eller til et tomt felt.
Keeperen kan ikke sende langpasning.

Langpasning kan være lurt

Pasninger koster altså:

0 poeng kortpasning til medspiller på nabofelt
1 poeng kortpasning til motspiller på nabofelt eller til tomt nabofelt.
2 poeng langpasning til medspiller
3 poeng langpasning til motspiller eller til tomt felt

Heading Hodespill
Prøver spilleren din å score mål med en heading, plusser du de resterende poengene og headekarakteren til spilleren som header. Dette kan du gjøre i trekket etter langpasninger, innlegg, og corner

Dueller etter langpasninger, innlegg, eller corner, er hodedueller, der headekarakteren pluss terning avgjør utfallet.